Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Dopis bláznivého ekologa aneb Neřízené chátrání bude levnější a časem se vyplatí

Otevřený dopis všem, kteří jsou zodpovědní za osud části vítkovické Dolní oblasti. Té co dnes není muzeem, ale už pozítří se může stát světovou raritou. A nebude to skoro nic stát. Jen čas... Zastavte prosím likvidaci aglomerace. 

Vážení zodpovědní. Obracím se na Vás, jako na poslední instanci, která s tím může ještě něco udělat. Sice vůbec netuším na koho se obracím, ale když už jste zodpovědní, tak určitě nejste žádní blbci. A když už nejste žádní blbci, tak mne určitě pochopíte.

Netuším sice kdo jste Vy, ale já se představím. Jmenuji se Pavel Nitka a jsem bývalým zaměstnancem vítkovické aglomerace. Strávil jsem tam sice jen deset let, ale i tak mi tento provoz tak nějak přirostl k srdci. No to víte, byl jsem mladý, byla to má první práce, poznal jsem tam mnoho přátel a… No i ty mé děti by tady dnes vlastně nebyly, nebýt aglomerace.

Proto mne dost vzalo to, jak ten provoz dopadl. Zatímco se z jedné části závodu 1 Vítkovických železáren stalo nové kulturní a společenské centrum Ostravy, tak nedílná součást tohoto velkého areálu chátrá. Vlastně začala chátrat hned poté, co byla tak nějak rozkradena… A taky zapálena při hasičském cvičení, poté uhašena a pak znovu zapálena… No užila si svoje.

Musím se přiznat k tomu, že jsem několikrát nedbal nově vystavených plotů a pronikl jsem do útrob továrny. Byl jsem prostě zvědavý. A nestačil jsem se divit. Je to jen pár let, co fabriku opustili poslední regulérní dělníci a co zloději kovů přišli na to, že tady už opravdu není co ukrást. A areál ovládla příroda.

Rychle rostoucí náletové dřeviny ukázaly v čem je jejich síla a předvedly člověku, jak rychle dokáží zahladit jeho stopy. Během několika málo let začaly přetvářet člověkem pracně vybudovaný průmyslový areál v nefalšovaný prales. A světe div se, kromě flory se přidala i fauna. Což o to, zajíci, bažanti či poštolky tam byli už v dobách plného provozu, ale teď jsou tam i srny a viděl jsem i lišku.

Jenže Vy zodpovědní jste prý sehnali dostatečné množství milionů na to, aby se to tam po letech konečně všechno srovnalo se zemí. A už to začalo a část nově vznikajícího pralesa je nenávratně pryč. A já se ptám proč? A zároveň vás prosím, zastavte to zbytečné šílenství!

Vždyť si spočítejte, kolik bude stát demolice a následná rekultivace celého areálu. A jak dlouho to bude všechno trvat. A co tam potom vznikne? Průmyslová zóna, kde se budou v nějaké montovně vyrábět hliníková dna kbelíků či plastové hlavičky postaviček z právě populárních animovaných filmů.

Bude to stát neskutečné peníze a jediný výsledek bude ocelová hala plná dělníků, najatých agenturou někde na Ukrajině. A přitom je to tak jednoduché. Stačí nedělat nic a čekat.

Příroda za pár let toto místo uchvátí stoprocentně a začne čarovat. Některé budovy to vydrží a některé se prostě poroučejí k zemi. Stromy porostou bez jakýchkoliv zábran a i ta zvířena se bude množit. Příroda si brzy poradí s kontaminovanou zeminou a nebude k tomu potřebovat žádné moderní technologie. A Vám začne před očima vznikat něco úžasného.

Začne vznikat opravdový prales a zároveň ukázka toho, jak by to vypadalo, kdyby lidstvo najednou vyklidilo pole. Já vím, už to mají v Černobylu, ale… Ale tady je to bez toho záření. Součástí areálu Dolní oblasti by se kromě vysokých pecí a dalších atrakcí stalo něco, co nikde na světě nemají. A za čím by turisté opravdu jezdili. A jak jsem už několikrát podotkl, bude to skoro za hubičku.

A proto Vás, vážení zodpovědní prosím, promyslete si to prosím ještě. Vždyť tady je obrovská možnost, mít ve městě něco opravdu světového.

A ještě jedna maličkost. Kdyby to prošlo, nabízím své služby. Mohl bych za drobný obnos v tom pralese dělat třeba Tarzana.

S pozdravem Pavel Nitka, ekolog a grafoman.

 

P.S. Vím, že je to blbost, ale když o tom tak přemýšlím… Nebylo by to zase tak zlé, že? Přeji hezký středeční večer a usmějte se prosím.

Autor: Pavel Nitka | středa 25.1.2017 19:13 | karma článku: 24,76 | přečteno: 890x
  • Další články autora

Pavel Nitka

Není klaun jako klaun, aneb Jak jsem přišel ke strachu z klaunů

Psal se rok 1977 a v našem městečku zakotvil malý cirkus. Bohužel pro mně... Netušil jsem, že ve mně propukne coulrofobie.

20.4.2024 v 21:05 | Karma: 12,85 | Přečteno: 333x | Diskuse| Ostatní

Pavel Nitka

Jaký to je milý dědeček aneb Stářím moudrost nezískáš...

Vždyť určitě celý život pracoval, staral se o své blízké, jedl jen kvalitní potraviny a nikdy na veřejnosti nemluvil sprostě. Dokonce i mouchám vyrobil ve své dílně krmítko...

18.3.2024 v 19:20 | Karma: 14,40 | Přečteno: 613x | Diskuse| Ostatní

Pavel Nitka

Jak jsem potkal samomluvce

A nejen já, určitě jste ho potkali i vy. Sedí sám někde na zastávce a mluví. A někdy i trochu křičí...

18.11.2023 v 17:39 | Karma: 15,13 | Přečteno: 384x | Diskuse| Společnost

Pavel Nitka

Já bych ty roušky zavedl navždy!

A když už, tak absolutně pro všechny, kojence nevyjímaje. Ať si na to ti človíčci zvykají pěkně ze startu...

11.12.2021 v 16:30 | Karma: 24,84 | Přečteno: 777x | Diskuse| Ostatní

Pavel Nitka

K čemu ti lidé vůbec jsou aneb Do fabriky s nimi...

Senátoři škodí, poslanci se perou, novináři lžou, učitelé se válejí doma a meteorologové nám v lednu oznamují, že je zima. A to všechno za naše daně! To se musí změnit...

22.1.2021 v 17:30 | Karma: 30,30 | Přečteno: 1192x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

„Smrt režimu.“ Za nápis si má nezletilá ruská studentka odpykat 3,5 roku

26. dubna 2024  6:20

Ruský vojenský soud odsoudil žákyni desáté třídy, sedmnáctiletou Ljubov Lizunovovou ke 3,5 roku...

Zavolíme! Kandidáti do eurovoleb se utkají v debatě vysílané i studentům škol

26. dubna 2024  5:42

Šest kandidátů pro volby do Evropského parlamentu přijalo účast v debatě Zavolíme!, která bude...

Další případ zpožděné dodávky zbraní. Česká firma se soudí na Ukrajině

26. dubna 2024

Premium Vztahy mezi Českem a Ukrajinou nejsou vždycky idylické. Svědčí o tom soudní spor, na který narazila...

Světlušky mění válčení ve městech. Nové drony snížily počet padlých Izraelců

26. dubna 2024

Premium Jen několik decimetrů velký přístroj může znamenat revoluci městské války: minivrtulník, který...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!