Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Jak jsem jel vlakem s Honzou Tichým aneb Do Koníkovic jsem nedojel

Jede vláček kolejáček, kolik vozů asi má? Ten můj, vlastně Jančurův, jich měl osm, byl žlutý a já seděl v šestém...

Už coby malé robě jsem byl doslova fascinován vlaky. Vše co se pohybovalo po kolejích a jelo někam „do pryč“, mne přivádělo v úžas. Kam asi ta mašinka jede? A co nebo koho veze? Jak já toužil po tom, abych i já někdy mohl nastoupit do vlaku. A dočkal jsem se…

Několik měsíců po dovršení čtvrtého roku, jsem se byl podívat na svatbě. Můj strýc si totiž bral svou (v té době) nastávající manželku a z mé nastávající tety tím udělal tetu regulérní. Svatba se konala v Olomouci a dopravili jsme se tam autem. Tuším, že to byl Wartburg. Ale cestu zpátky jsem si tak nějak vyprosil vlakem. Babičce se zželelo prvorozeného vnuka a vydala se se mnou na olomoucké nádraží. Kolik tam bylo mašinek a vagónků! Kdybych tehdy znal nejvyššího pana železničáře a kouzelníka Zababu tak bych věřil, že oba bydlí v Olomouci.

A co teprve když jsem nastoupil do vozu! Byl jsem přímo fascinován tím, že jsme chvíli jeli dopředu a potom dozadu a přitom jsme stále jeli do Ostravy. Jak důmyslné ty vlaky jsou…

Od té doby uplynulo v řekách hodně vody a já o pár centimetrů vyrostl. Ale fascinace vlaky mně neopustila. Stále když vidím vlak, cítím ty dálky, po kterých má dušička toužila už při té první cestě z Olomouce do Ostravy. A taky mi zůstal jeden sen. Naskočit někde na nákladní vlak a nechat se odvézt někam…. Jenže dnes už vím, že by mne ten nákladní vlak odvezl někam, kde by si mne převzali policisté a vyfotil redaktor Blesku…

Ale letos v lednu se to trochu změnilo. Začal jsem vlakem dojíždět do práce a tak prožívám tu cestu Ostrava – Olomouc a zpátky každý týden. Je zajímavé, že je to právě ta cesta, jako byla ta má první. A tak se pro mne stal vlak záležitosti všední a někdy nudnou. Ale jen ten který mne veze do práce, všechny ostatní stále voní dálkou…

Minulý týden v neděli jsem však ve vlaku zažil něco, co mi tu nudnou cestu nádherně prozářilo. V kupé se mnou seděla mladá maminka s dvěma zvědavými kluky. Už studovali mateřskou školu, protože byli nadšení z toho, že v pondělí nemusí spát a půjdou domů už po O. Vzpomenul jsem si na to, jak i já byl kdysi z tohohle nadšený a trochu jsem se usmál.

Ti dva rozumbradové hráli s maminkou nějakou karetní hru, jejíž pravidla jsem vůbec nepochopil a neustále se na něco vyptávali. A když jsme přijížděli do stanice Hranice na Moravě, tak ten mladší poprosil, jestli by mu maminka něco nepřečetla. A maminka vytáhla z batohu Honzíkovu cestu.

Četla opravdu moc krásně a ti dva kluci ji doslova viseli na rtech. A po krátké chvíli jsem se přistihl, že ji na rtech visím i já! Poslouchal jsem se zatajeným dechem, jak maminka Tichá nechala svého syna nastoupit do vlaku a čekala na nádraží na to, až vláček odveze Honzíka do Koníkovic k dědečkovi. A taky k babičce, vždyť ani Honzík na ni nezapomněl…

Byl jsem opravdu moc zvědavý na to, koho Jeník potká ve vlaku a co všechno ještě zažije. Jenže nastal čas k tomu, abych opustil vlakovou soupravu a nemohl jsem dále poslouchat. Nedovedete si představit, jak rád bych s tou rodinkou pokračoval v cestě a jen poslouchal. Nešlo to…

Já vím, že si to ta maminka nepřečte, ale přesto bych ji moc rád poděkoval. Díky ní jsem si připadal, že cestuji s Honzíkem do Koníkovic a nádherně jsem si užil cestu do práce. A slibuji, že až se dostanu do knihovny, tak si tu krásnou knížku Bohumila Říhy půjčím. Ještě jednou moc děkuji. A všem ostatním přeji krásný zbytek posledního červnového víkendu.

Autor: Pavel Nitka | sobota 25.6.2016 12:41 | karma článku: 22,42 | přečteno: 694x
  • Další články autora

Pavel Nitka

Není klaun jako klaun, aneb Jak jsem přišel ke strachu z klaunů

Psal se rok 1977 a v našem městečku zakotvil malý cirkus. Bohužel pro mně... Netušil jsem, že ve mně propukne coulrofobie.

20.4.2024 v 21:05 | Karma: 12,85 | Přečteno: 335x | Diskuse| Ostatní

Pavel Nitka

Jaký to je milý dědeček aneb Stářím moudrost nezískáš...

Vždyť určitě celý život pracoval, staral se o své blízké, jedl jen kvalitní potraviny a nikdy na veřejnosti nemluvil sprostě. Dokonce i mouchám vyrobil ve své dílně krmítko...

18.3.2024 v 19:20 | Karma: 14,40 | Přečteno: 613x | Diskuse| Ostatní

Pavel Nitka

Jak jsem potkal samomluvce

A nejen já, určitě jste ho potkali i vy. Sedí sám někde na zastávce a mluví. A někdy i trochu křičí...

18.11.2023 v 17:39 | Karma: 15,13 | Přečteno: 384x | Diskuse| Společnost

Pavel Nitka

Já bych ty roušky zavedl navždy!

A když už, tak absolutně pro všechny, kojence nevyjímaje. Ať si na to ti človíčci zvykají pěkně ze startu...

11.12.2021 v 16:30 | Karma: 24,84 | Přečteno: 777x | Diskuse| Ostatní

Pavel Nitka

K čemu ti lidé vůbec jsou aneb Do fabriky s nimi...

Senátoři škodí, poslanci se perou, novináři lžou, učitelé se válejí doma a meteorologové nám v lednu oznamují, že je zima. A to všechno za naše daně! To se musí změnit...

22.1.2021 v 17:30 | Karma: 30,30 | Přečteno: 1192x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let

1. května 2024  12:58

Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...

Moskva se chlubí kořistí z Ukrajiny: Abramsy, Leopardy i českým BVP

1. května 2024  15:38

V Moskvě ve středu začala výstava západní vojenské techniky, kterou používá ukrajinská armáda a...

To nemyslíte vážně! Soudce ostře zpražil bývalého vrchního žalobce

1. května 2024  10:17

Emotivní závěr měl úterní jednací den v kauze údajného „podvodu století“, v němž měly přijít tisíce...

Sluší se, aby zaměstnanec věděl, proč je propouštěn, řekl Juchelka

2. května 2024  5:42,  aktualizováno  20:58

Poslanci se přeli o změnu zákoníku práce. Opozici se ho nepodařilo vrátit vládě k přepracování....

Proč mají Japonsko a Indie problémy? Protože jsou xenofobní, kázal Biden

2. května 2024  20:57

Americký prezident Joe Biden označil Japonsko a Indii za „xenofobní“ státy, které nevítají...

„Můžete nás grilovat.“ Koalice SPOLU zahájila kampaň u piva a klobás

2. května 2024  20:41

„Ááá, náčelník přijíždí,“ zahlásil europoslanec ODS Alexandr Vondra. K poděbradské kolonádě, kterou...

Na Plzeňsku hořela hala sklárny, oheň zasáhl třetinu střechy

2. května 2024  18:22,  aktualizováno  20:15

V Heřmanově Huti na severním Plzeňsku hořelo v areálu sklárny. Podle informací iDNES.cz od hasičů,...

Chcete, aby vaše děti měli v dospělosti bohatství? Přečtěte si, jak na to!
Chcete, aby vaše děti měli v dospělosti bohatství? Přečtěte si, jak na to!

Správné finanční návyky a dovednosti vznikají právě v dětství. Mnoho dětí je přijímá přirozeně od svých rodičů, kteří jsou pro děti velkým vzorem....