Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Když jsem já sloužil to první léto, vysloužil jsem si...

Vlastně jsem si nevysloužil vůbec nic a když jsem sloužil to druhé léto, tak jsem si vysloužil dvojnásobek. Ale pal to lampasák....

Tak nám právě televize Prima vysílá, snad stou reprízu filmu „Copak je to za vojáka“ a já zase čumím... A čumím skoro stejně, jako když jsem na ten film čuměl poprvé. Tehdy to byla žhavá novinka a já v potemnělém kinosálu málem podlehl kouzlu ZVS (základní vojenské služby). Do zahájení této kratochvíle mi chyběly asi dva roky a já se nemohl dočkat, až budu na zelené sukno balit holky někde daleko od svých, daleko od domova.

Naštěstí mne to přešlo ještě před odvodem a to i přesto, že se na mne velice brzy vyvalila podobná agitka, tentokrát v podobě seriálu „Chlapci a chlapi“. Ale bohužel jsem se té čestné vlastenecké povinnosti nevyhnul a tak jsem velmi brzy po shlédnutí těchto vojenských audiovizuálních klenotů, mohl porovnat fikci se skutečností...

A nyní s odstupem času mohu být v tom srovnávání i objektivnější... Už dávno mi nestojí za zády poblázněný furťák, který nám vtloukal do hlavy taková moudra, že když má voják řádně vyleštěnou obuv, je řádně oholen a má prádlo složené do komínku, tak jej před atomovým výbuchem ochrání i ta nejnepatrnější terénní nerovnost, kupříkladu čerstvě navršená krtčí hromádka. Už mi žádný proviantní důstojník nezakazuje jíst čerstvé pečivo jen proto, že po čerstvém pečivu vojáka nadýmá a prdící voják je pro nepřítele snadněji identifikovatelný...

Takže už vím, proč mi sledování filmu „Copak je to za vojáka“ vůbec nevadí a jsem ochoten prominout scénáristům všechny ty nesmysly, kterými se to tam jen hemží. Protože i my, vojáci ZVS jsme se u toho filmu, v době kdy měl býti aktuálním, docela bavili a vůbec nám nevadilo, že se vlastně jedná o nábor nových lampasáků... Ten film nás prostě pobavil a neurazil. A když neurazil ani nás, kteří jsme v té době skládali pyžama do komínků a obden drátkovali parkety, tak si myslím, že to není zase tak špatný film...

U seriálu „Chlapci a chlapi“ je to však něco jiného. Tady se jednalo o opravdové popření jakékoliv tehdejší kasárenské reality. Tady jsme se mohli oprávněně urazit. I když nám to mohlo být totálně k ho...

Když se na to dívám dnešníma očima, tak se scénáristé (obou prvoplánově agitačních) filmu/seriálu vydali rozdílnou cestou. Když ve filmu pobavili a i právě sloužícím záklaďákům dopřáli trochu oddechu, tak v seriálu na... Nevím jestli to mám napsat. Ale já to napíšu.... V seriálu nasrali snad všechny kluky, kteří právě nedobrovolně sloužili své vlasti... A to se neodpouští ani po letech.

Když nad tím tak přemýšlím, tak ze všech těch vojenských filmů či seriálů, na tu mou vojnu nejlépe sedí film „Tankový prapor“. A to nejen proto, že i já byl tankista, ale proto, že vztahy mezi záklaďáky a furťáky byly v osmdesátých letech skoro stejné, jako v těch letech padesátých. Jen ti furťáci měli omezenější možnosti, jak svým nedobrovolným podřízeným zničit den, měsíc, rok, dva roky či zbytek života...

A film už pomalu končí, svobodník Kouba se ožení se sestrou svého velitele a pokud neumřeli, žijí ve vojenském výcvikovém prostoru dodnes. V kasárnách už to totiž nejde, většina z nich je už dávno vybydlená... Přeji hezký večer.

Autor: Pavel Nitka | úterý 14.1.2014 21:54 | karma článku: 21,04 | přečteno: 1645x
  • Další články autora

Pavel Nitka

Není klaun jako klaun, aneb Jak jsem přišel ke strachu z klaunů

Psal se rok 1977 a v našem městečku zakotvil malý cirkus. Bohužel pro mně... Netušil jsem, že ve mně propukne coulrofobie.

20.4.2024 v 21:05 | Karma: 12,85 | Přečteno: 335x | Diskuse| Ostatní

Pavel Nitka

Jaký to je milý dědeček aneb Stářím moudrost nezískáš...

Vždyť určitě celý život pracoval, staral se o své blízké, jedl jen kvalitní potraviny a nikdy na veřejnosti nemluvil sprostě. Dokonce i mouchám vyrobil ve své dílně krmítko...

18.3.2024 v 19:20 | Karma: 14,40 | Přečteno: 613x | Diskuse| Ostatní

Pavel Nitka

Jak jsem potkal samomluvce

A nejen já, určitě jste ho potkali i vy. Sedí sám někde na zastávce a mluví. A někdy i trochu křičí...

18.11.2023 v 17:39 | Karma: 15,13 | Přečteno: 384x | Diskuse| Společnost

Pavel Nitka

Já bych ty roušky zavedl navždy!

A když už, tak absolutně pro všechny, kojence nevyjímaje. Ať si na to ti človíčci zvykají pěkně ze startu...

11.12.2021 v 16:30 | Karma: 24,84 | Přečteno: 777x | Diskuse| Ostatní

Pavel Nitka

K čemu ti lidé vůbec jsou aneb Do fabriky s nimi...

Senátoři škodí, poslanci se perou, novináři lžou, učitelé se válejí doma a meteorologové nám v lednu oznamují, že je zima. A to všechno za naše daně! To se musí změnit...

22.1.2021 v 17:30 | Karma: 30,30 | Přečteno: 1192x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka

2. května 2024  17:21

Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let

1. května 2024  12:58

Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...

Auto vjelo na chodník a srazilo tři lidi. Žena zemřela, dvě vnučky jsou zraněné

2. května 2024  16:40,  aktualizováno  18:53

Osobní auto srazilo dnes odpoledne v Čáslavicích na Třebíčsku ženu a dvě děti. Žena srážku...

Evropa otevřela dveře džihádistům, Londýn a Paříž nepoznáte, hlásá Trump

3. května 2024  11:34

Donald Trump krátce po potlačení propalestinských protestů na několika amerických univerzitách...

Poslanci kývli na ochranu zemědělské půdy i omezení jejího prodeje cizincům

3. května 2024  5:16,  aktualizováno  11:30

Přímý přenos Vyšší ochranu nejkvalitnější zemědělské půdy schválila Sněmovna. Nemají na ní do budoucna vznikat...

Obří požár haly se škodou 1,8 miliardy založil člověk, technickou závadu vyloučili

3. května 2024  11:15

Příčinou rozsáhlého požáru průmyslové haly v Žebráku na Berounsku, který loni v létě podle policie...

Učil na škole scientologů. Manipulují dětmi a vydělají miliony, líčí pedagog

3. května 2024  11:15

Premium Jsou mezi námi a i přes snahu se skrývat tahají za nitky v různých sektorech. Řeč je o...