Jak jsem bádal a čeho jsem se dobádal aneb Chybí nám stranický aktiv

25. 01. 2017 14:48:02
Tak jsem v pondělí poprvé v životě navštívil nějaký opravdový archív. Vlastně poprvé v životě jako badatel. Usadil jsem se v badatelně a pan archivář mne zavalil dokumenty...

Ale hezky popořádku. Pro ten podnik jsem se kdysi dávno vyučil a nastoupil jsem tam do svého prvního zaměstnání. Bylo to opravdu hodně dávno, ale z geologického hlediska to bylo už v holocénu, takže v mladších čtvrtohorách. Takže to zase tak moc dávno nebylo...

V roce mého nástupu do opravdu ostrého pracovního procesu, u nás v Československu probíhala kampaň „Šance pro tři miliony“, která byla zaměřena na boj proti kouření. Ve sportovní hale na pražském výstavišti zahráli Depeche Mode, příslušníci Sovětské armády ukončili stahování jaderných raket OTR 22 ze základny v Hranicích na Moravě a v den mých osmnáctých narozenin jednalo předsednictvo ÚV KSČ o řešení velmi vážného problému. Díky rozsáhlému požáru v papírnách Harmanec v okrese Bánská Bystrica totiž vázlo zásobování toaletním papírem. Bylo proto rozhodnuto o výstavbě nových výrobních kapacit, aby bylo možno dosáhnout produkce 2,5 kg toaletního papíru na osobu a přiblížit se evropskému průměru spotřeby. No už tehdy jsme se hnali do Evropy...

Ale to je všechno už dávno pryč, stejně jako mé působení u onoho podniku. Provoz, do kterého jsem tehdy nastoupil byl zásahem z vyšších míst zrušen a dnes jsou z něj už jenom trosky. A mně zbyly už jen vzpomínky... Ale proč si ty vzpomínky neosvěžit, že? Třeba v podnikovém archivu.

A tak mě kamarád přemluvil, pravda nedalo mu to moc práce, abych s ním podnikový archiv navštívil. Byl jsem opravdu moc zvědavý, co tam najdu a v koutku duše jsem doufal, že narazím i na nějakou stopu, kterou jsem tam zanechal já. Nenarazil... Asi jsem se choval jako indián a zmizel jsem beze stopy.

Ale přesto to bylo velice zajímavé dopoledne. Po seznámení s badatelským řádem jsem vyplnil dotazník badatele, usadil jsem se do badatelny a začal bádat. Tolik nových zkušeností během tak malé chvilky...

A dokumentů k nahlédnutí bylo opravdu hodně. Stovky fotografií, záznamů výrobních porad a celé projektové dokumentace generálních oprav různých zařízení. Dokonce se mi do rukou dostala složka s velice nepříjemným obsahem. Kompletní záznam o vyšetřování smrtelného pracovního úrazu člověka, kterého jsem kdysi znal... Nebylo to příjemné čtení.

A v závěru bádání nám archivář přinesl svázané ročníky podnikových novin a s nimi odkazy na čísla i s daty vydání a stránky na kterých se něco dočteme právě o provoze, který nás zajímal. A mně opravdu zaujal článek o úspěšné generální opravě spékacího pásu, která proběhla pět let před mým nástupem. Tehdy jsem začal studovat osmou třídu základní školy.

V článku byla vyčíslena cena celé opravy a bylo zdůrazněno, kdo se na GO podílel. Byli to technici z různých dodavatelských firem, elektromechanici přes slabo i silnoproud, montážní dělníci, řidiči těžkých náklaďáků, nějaký ten projektant a dokonce i svačinářky. No někdo musel ty hladové dělníky nakrmit. Ale co bylo podle toho článku nejdůležitější nebyl dělník ve špinavých montérkách či technik, který celou tu akci připravil. Nejdůležitější byl, pro tuto akci ustanovený STRANICKÝ AKTIV.

Tato, pro mě docela záhadná zednářská lože zasedala každý den po celou dobu akce. Hodnotila dosavadní postup, přístup jednotlivých proletářů ke svěřeným úkolům, docházku na pracoviště, starala se o pokud možno co nejstřídmější požívání alkoholu na pracovišti a v neposlední řadě udržovala nástěnku hned vedle opravovaného pásu.

Stranický aktiv měl podle svého velmistra mezi dělníky i techniky opravdovou podporu a díky tomu vše proběhlo bez sebemenších problémů a dílo bylo dokonáno o celé tři dny dříve.

A já si říkám, proč podobná tajemná uskupení nevznikají i při dnešních významných stavbách? Vždyť přece i dnes potřebujeme, aby spékací pásy spékaly, aby byly povrchy dálnic rovné a aby střechy sportovních hal nepadaly záhy po kolaudaci na nevinné sportovce. A stranický aktiv by to určitě zařídil. Jen by se to dneska jmenovalo asi trochu jinak... Přeji hezký den a neberte to zase tak vážně. Usmějte se, prý to prodlužuje život...

Autor: Pavel Nitka | středa 25.1.2017 14:48 | karma článku: 20.52 | přečteno: 412x

Další články blogera

Pavel Nitka

Jaký to je milý dědeček aneb Stářím moudrost nezískáš...

Vždyť určitě celý život pracoval, staral se o své blízké, jedl jen kvalitní potraviny a nikdy na veřejnosti nemluvil sprostě. Dokonce i mouchám vyrobil ve své dílně krmítko...

18.3.2024 v 19:20 | Karma článku: 14.40 | Přečteno: 593 | Diskuse

Pavel Nitka

Jak jsem potkal samomluvce

A nejen já, určitě jste ho potkali i vy. Sedí sám někde na zastávce a mluví. A někdy i trochu křičí...

18.11.2023 v 17:39 | Karma článku: 14.64 | Přečteno: 294 | Diskuse

Pavel Nitka

Já bych ty roušky zavedl navždy!

A když už, tak absolutně pro všechny, kojence nevyjímaje. Ať si na to ti človíčci zvykají pěkně ze startu...

11.12.2021 v 16:30 | Karma článku: 24.50 | Přečteno: 689 | Diskuse

Další články z rubriky Ostatní

Ladislav Jakl

Dělají z nás ženy! Nebo jen hlupáky?

Jsme všichni obětmi tajemného spikleneckého experimentu, kdy pomocí přísad do potravin globální vládci nadělají z chlapů zženštilé hermafrodity, neschopné plodit děti?

28.3.2024 v 18:55 | Karma článku: 28.49 | Přečteno: 547 | Diskuse

Milan Šupa

Čerpejme sílu ke vzestupu z prožití reality Ducha

Myslím, tedy jsem! Tato slova jsou lež! Jsou omylem! Kdo je akceptuje, sází na falešnou kartu a promrhává svůj život. Ztotožňování vlastní jsoucnosti s rozumem a myslí je tou největší tragédií, která nás může postihnout.

28.3.2024 v 16:13 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 50 | Diskuse

Jiří Herblich

Slovo, které radí člověku je Božské tím, že chápe princip Božství

Kdo najde slovo své jako Božské tím, že uvěří. Ten najde slovo společné jako svoje a bude to slovo Boha v člověku.

28.3.2024 v 6:28 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 24 | Diskuse

Yngvar Brenna

Jakou chcete budovat společnost aneb pryč s Velikonocemi

Skutečně je to něco, za co máte utrácet peníze i čas a úsilí, abyste ty dopady potírali, či alespoň pokoušeli, byť zcela marně, zmírnit? Přece jde o to, jakou chcete budovat společnost.

28.3.2024 v 1:56 | Karma článku: 15.41 | Přečteno: 299 |

Jan Andrle

Nový oblek

Jak slíbil, tak udělal. Sliby se mají plnit, že. A já to stihnu nejen do vánoc, ale dokonce do velikonoc. Tady to je, přátelé blogeřníci.

27.3.2024 v 22:17 | Karma článku: 19.79 | Přečteno: 525 | Diskuse

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200 čtverečních metrů musí mít...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...