Bylo či nebylo lépe? Pohled mladistvého...

23. 10. 2019 14:58:47
Šedivé budovy, plné dostupných bytů. Hnusné továrny, plné pracovních příležitostí. Komíny na letácích o krásném životě... Bylo lépe?

Někde jsem narazil na průzkum nálady svých spoluobčanů a jejda... Podle respondentů 40+ (to jsem i já) byl ten minulý režim lepší, než ten současný. Všude byla spousta sociálních jistot, pracovali i cikáni, autobusy jezdily i do poslední vesnice a.... Bylo dobře a tak to znamená, že dnes je špatně...

Ono v době normalizce bylo opravdu dobře. Byl jsem kluk a.... Obíral jsem třešně na stromech neurčitých majitelů, trhal jsem nezralá jablka na zahradách sousedů a občas jsem sousedovi obral i rybízový či angreštový keřík. Skok přes sousedův plot byl základní dovednosti každého kluka....

Pro hnidopichy: I pro pionýra!

Jenže i ten kluk jednou (skoro) dospěl a začal navštěvovat střední školu. A tam mu třídní učitelka hned první den řekne, že zřejmě neodmaturuje. Že má své kvóty a onen kluk do nich nezapadá. Jenže ty kvóty znamenaly neskutečné povinnosti, které onen kluk musel dodržovat. Chodil na opery, které nesnášel, chodil do průvodů, do kterých se mu nechtělo, nosil do kabinetu starý papír a... A nechal si měřit pravítkem délku vlasů nad límcem..

Ale občas se stavil do hospody a vůbec mu nehrozilo to, že bude večer ve večerních zprávách nějaké té televize. Prostě si dal pivo a nikomu to nevadilo. Byl to takový malý protest. Ale hodně příjemný...

Patřím mezi respondenty 40+...Opravdu bylo lépe! Byli jsme mladí a bylo nám všechno u... Jezdili jsme na vandry za pár korun jakýmkoliv vlakem, spali jsme pod širákem kdekoli a hlavně... Hlavně jsme byli nad věcí. Jak se dnes říká, měli jsme to všechno u prde....

Jenže ono bylo možná lépe jen proto, že jsme byli mladí. A dnes už nám ani nevadí to, že nás na dva roky zavřeli do kasáren, abychom si zkurvili (omlouvám se, ale je to tak) dva krásné roky života. Ty nejkrásnější roky...

Bylo krásně, ale jen proto, že nám bylo o dost méně roků. Babičkám, kterým jsme tehdy pouštěli sedadlo v MHD dnes říkáme holky a dědečkům, co krmí labutě, už tykáme...

Osmdesátá léta byla nádherná! Chystal jsem se na dvacáté narozeniny a nějaký Jakeš či Bilak mi to nemohli zkazit! A taky nezkazili, když mi bylo dvacet, tak mi to kazili jiní lidé... Byli v zeleném a byli mistry v likvidaci čehokoliv normálního v mysli podřízených...

Možná to bude znít kacířsky, ale v sedmdesátých a osmdesátých letech jsem se měl opravdu dobře. Pokud nepočítám to dvouleté odnětí svobody za to, že jsem se narodil jako chlapeček....

Tehdy jsem se ještě nezadýchával cestou do schodů, měl jsem ještě všechny zuby a Karel Zich pojídal majoránku. A ještě jedna věc... V první polovině sedmdesátek ještě nebyla na světě má manželka... Byla to zvláštní doba...

Ano, bylo lépe... Padesátiletému bylo v devatenácti lépe a přes to nejede vlak... A nějaká politika mu v té době byla ukradená. To přišlo až později... Přeji hezký den.

P.S. Dobře už bylo... Teď je na nás, aby bylo ještě lépe....

Autor: Pavel Nitka | středa 23.10.2019 14:58 | karma článku: 31.41 | přečteno: 1247x

Další články blogera

Pavel Nitka

Jaký to je milý dědeček aneb Stářím moudrost nezískáš...

Vždyť určitě celý život pracoval, staral se o své blízké, jedl jen kvalitní potraviny a nikdy na veřejnosti nemluvil sprostě. Dokonce i mouchám vyrobil ve své dílně krmítko...

18.3.2024 v 19:20 | Karma článku: 14.39 | Přečteno: 587 | Diskuse

Pavel Nitka

Jak jsem potkal samomluvce

A nejen já, určitě jste ho potkali i vy. Sedí sám někde na zastávce a mluví. A někdy i trochu křičí...

18.11.2023 v 17:39 | Karma článku: 14.64 | Přečteno: 294 | Diskuse

Pavel Nitka

Já bych ty roušky zavedl navždy!

A když už, tak absolutně pro všechny, kojence nevyjímaje. Ať si na to ti človíčci zvykají pěkně ze startu...

11.12.2021 v 16:30 | Karma článku: 24.50 | Přečteno: 689 | Diskuse

Další články z rubriky Osobní

Lucie Svobodová

Magor

Přátelé, širší rodina - každý reagoval na mé členství odlišně. Někteří na mě neustále křičeli, že jsem magor. Jiní si to pravděpodobně také mysleli, ale rozhodli se nechat si to pro sebe.

28.3.2024 v 8:59 | Karma článku: 5.85 | Přečteno: 288 | Diskuse

Vlastík Fürst

Pravopis máš hrozný, ale piš dál!

Jaké máte vzpomínky na svá školní léta? Měli jste také svého oblíbeného učitele - učitelku? Nebo jste dokonce byli platonicky zamilovaní do vaší kantorky - kantora?

27.3.2024 v 14:30 | Karma článku: 21.60 | Přečteno: 424 | Diskuse

Tereza Ledecká

Sněžkolezkyně

My Češi jsme pověstní svými nákupními výpravami do Polska, ale věřte, že na dně Lomniczky nic nekoupíte, a ještě za to draze zaplatíte

20.3.2024 v 23:29 | Karma článku: 10.91 | Přečteno: 291 |

Jiří Kačír

Recenze hry Baldur's Gate 3 a nových pravidel D&D 5E

Baldurs Gate 3 je RPG hra postavená na pravidlech Dungeons & Dragons, konkrétně na jejich nejnovější verzi 5E. Oproti verzím 3.5 a 4.0, které se používaly někdy od roku 2000 až do teď, se ve verzi 5E provedla spousta změn.

17.3.2024 v 13:41 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 68 | Diskuse

Vlastík Fürst

Dě-da nebo dědek plesnivý

Blíží se jaro a s ním doba, kdy se do ulic vyrojí spousta lehce přioděných slečen a dam. A tak se možná my, co jsme většinově orientovaní, od těch krasavic zase dočkáme nějakého nelichotivého komentáře.

16.3.2024 v 8:30 | Karma článku: 26.76 | Přečteno: 572 | Diskuse

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...