Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Je pondělí a já už mám pro tento týden dobrý skutek splněn. I když...

I když netuším, jestli je příspěvek alkoholikovi na placatici vodky dobrým skutkem. Ale myslím si, že to dobrý skutek byl, pomohl jsem bližnímu k chvilkovému štěstí a to se cení.

Ale hezky od začátku. Po třech nočních směnách v továrně pro mne pondělní ráno neznamenalo začátek pracovního týdne, ale kupodivu začátek víkendu. A tak jsem si dovolil hned po ránu spláchnout prach z válcoven čepovaným pivem.

I když vím, že na návštěvu restauračního zařízení o půl sedmé ráno (a ještě k tomu v pondělí) není v naší společnosti pohlíženo jako na nějakou chvályhodnou činnost a je mnohými dosti kritizována, riskl jsem to a byl jsem zase na chvíli zavrženíhodným jedincem. Usadil jsem se s kolegou k prvnímu volnému stolu a brzy jsem se dočkal sklenice vychlazeného pěnivého moku. A potom vstoupil ON...

Bylo mu něco mezi padesáti až sto dvaceti lety a kromě běžného oblečení (tím myslím kalhoty a tričko) měl na sobě dlouhý kožený kabát, na jehož výrobu poskytla svou kůži kráva, jejíž mléko pili Husité v dobách své největší slávy. Myslím, že ji zabili týden před bitvou u Lipan.

Okamžitě přistoupil k našemu stolu a vytáhl nějakou kartu s logem, které jsem nikdy neviděl.

"Dobrý den. Já pracuji pro tuhle firmu a vyrábíme ty nejlepší..."

Vůbec si nepamatuji co to vlastně vyráběli, ale podle toho jak to říkal, muselo to být něco neskutečně důležitého. Možná to byla i nějaká tajná zbraň...

"Včera mne okradli úplně o všechno a já bych potřeboval nějaké drobné na svačinu do práce. Alespoň na pár rohlíků a kousek salámu. Pochopte mne, bez jídla nemohu dobře pracovat a to by nebylo dobré!"

To byl argument, nad kterým by se měl zamyslet i daleko menší lidumil, než jsem já. Co když ten člověk opravdu vyrábí něco co budu v brzké době potřebovat a díky nedostatku gothajského salámu bude jeho výrobek nekvalitní, neřkuli zmetkový? To si přeci nevezmu na triko!

K překvapení ostatních spolupopíjejících návštěvníků restaurace jsem zalovil v peněžence a podal mu dvacet korun. Vím, může se vám to zdát málo, ale podle mne to na pár rohlíků stačí. A na ten gothaj mu přispěje zase jiný sluníčkář, určitě nás bude v hospodě více. A kupodivu opravdu bylo...

ON odcházel velice spokojený a ještě u našeho stolu si přepočítal svůj výdělek. Dělalo to skoro šedesát korun.

"Tohle mi bude na salám a rohlíky stačit! Konečně se najím a můžu jít makat. Makat na všechny ty důchodce, aby měli za co žrát a chlastat!"

Uběhlo asi třicet minut a ON se vrátil. Zřejmě už měl po směně a výrobek zachraňující penze našich seniorů byl hotov. V ruce držel "placatici" vodky a přistoupil opět k našemu stolu.

"Můj bratranec jezdí na Kubu fotit pod hladinou barevné rybičky! Tak pozor na to!"

Myslím si, že to byl nějaký tajný kód, ale jelikož jsem na dešifrování podobných vzkazů úplný antitalent, nepochopil jsem to. Ale v dnešní době není dobré rozumět všemu, že?

Za několik minut jsem, díky protikuřáckému zákonu, na pár minut opustil lokál a narazil jsem na NĚJ potřetí. Pomalu ke mně přistoupil a promluvil:

"Promiňte, včera mne o všechno okradli a já bych potřeboval nějaké drobné..."

A já opět otevřel peněženku... Vlastně jsem otevřel hubu, ale to už je zase o něčem jiném a psát o tom nebudu. Chci být i nadále za toho lidumila... Ale teď nevím, udělal jsem dobrý skutek, nebo se to nepočítá? Je dobrým skutkem přispět podobnému člověku k pár minutám štěstí, díky přispěvku na pár mililitrů vodky? A nebo se to nepočítá a v úterý musím začít od začátku? No nevím...

Přeji hezký den a zkuste taky udělat nějaký ten dobrý skutek. Takových jako ON je totiž všude dost a nemusíte ani do hospody. A ještě něco, usmějte se prosím. Úsměv sluší všem.  

 

Autor: Pavel Nitka | pondělí 21.5.2018 16:10 | karma článku: 15,62 | přečteno: 379x
  • Další články autora

Pavel Nitka

Není klaun jako klaun, aneb Jak jsem přišel ke strachu z klaunů

Psal se rok 1977 a v našem městečku zakotvil malý cirkus. Bohužel pro mně... Netušil jsem, že ve mně propukne coulrofobie.

20.4.2024 v 21:05 | Karma: 12,85 | Přečteno: 333x | Diskuse| Ostatní

Pavel Nitka

Jaký to je milý dědeček aneb Stářím moudrost nezískáš...

Vždyť určitě celý život pracoval, staral se o své blízké, jedl jen kvalitní potraviny a nikdy na veřejnosti nemluvil sprostě. Dokonce i mouchám vyrobil ve své dílně krmítko...

18.3.2024 v 19:20 | Karma: 14,40 | Přečteno: 613x | Diskuse| Ostatní

Pavel Nitka

Jak jsem potkal samomluvce

A nejen já, určitě jste ho potkali i vy. Sedí sám někde na zastávce a mluví. A někdy i trochu křičí...

18.11.2023 v 17:39 | Karma: 15,13 | Přečteno: 384x | Diskuse| Společnost

Pavel Nitka

Já bych ty roušky zavedl navždy!

A když už, tak absolutně pro všechny, kojence nevyjímaje. Ať si na to ti človíčci zvykají pěkně ze startu...

11.12.2021 v 16:30 | Karma: 24,84 | Přečteno: 777x | Diskuse| Ostatní

Pavel Nitka

K čemu ti lidé vůbec jsou aneb Do fabriky s nimi...

Senátoři škodí, poslanci se perou, novináři lžou, učitelé se válejí doma a meteorologové nám v lednu oznamují, že je zima. A to všechno za naše daně! To se musí změnit...

22.1.2021 v 17:30 | Karma: 30,30 | Přečteno: 1192x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Nejdřív spor o Green Deal. Sliby politiků pak převrátila umělá inteligence

26. dubna 2024  5:42,  aktualizováno 

Tématu Green Dealu a jeho možné revize se věnovali kandidáti pro volby do Evropského parlamentu v...

Velitelé jsou svině, moji rotu zničili. Ukrajinci hasí průlom v Donbasu

26. dubna 2024  14:54

Premium Zatímco Rusové rozšiřují průnik kolem strategicky položeného městečka Očeretyne, Ukrajinci řeší,...

USA a Čína musí být partnery, řekl Si. Blinken mu vyčetl podporu Ruska

26. dubna 2024  13:10,  aktualizováno  13:45

Ve vztazích mezi Čínou a Spojenými státy zůstává mnoho problémů. Musí ale být spíše partnery než...

KOMENTÁŘ: Byrokracie s vízy? Přitvrdíme. Jak Česko zařízlo studenty z ciziny

26. dubna 2024

Premium Nenápadná úřední klička zásadně zkomplikovala život zahraničních studentů v Česku. Stát ještě...