Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Hřbitov Ocelového města (fotoblog)

Něco o tom, že i továrny umírají. Skončí svůj život, plný ohně a těžké práce dělníků, zklidní se a... A změní se ve svůj vlastní hřbitov...

Ať chcete či nechcete, smrt prostě k životu neodmyslitelně patří. A ke smrti patří zase hřbitov. Jenže kam pohřbít továrnu? 

Ano továrnu! Továrnu která kdysi přímo překypovala životem a jejíž čas už nenávratně skončil. Taková továrna se tak občas stane sama sobě hřbitovem. Jako se to stalo třeba části bývalé vítkovické Dolní oblasti, nové aglomeraci.

Já v těch místech strávil celých deset let, poznal jsem tam mnoho zajímavých lidí a troufám si říci, že i pár přátel. Dost mně mrzelo, když přišlo rozhodnutí z míst nejvyšších a továrna se zavřela. Ale co se dalo dělat, takový je život.

Jenže z části celého komplexu se stalo hojně navštěvované muzeum a z té druhé části právě ten hřbitov. Z té části, ke které mně stále ještě poutá velké množství vzpomínek. Několikrát jsem ten chátrající areál navštívil a vždy mi bylo tak nějak těžce u srdíčka. A tak bych se s vámi rád podělil o několik fotografií, které mi poslal můj kamarád. Jsou opravdu čerstvé...

 

Tento komín určitě všichni obyvatelé Ostravy znají.
Prosincové sluníčko se prodírá do zdevastovaných továrních chodeb.
Tady někdo trávil svou pracovní dobu. Někdy i já...
Tohle okno bylo rozbité už v roce 1988.
Tohle bylo to správné bludiště...
A ještě jednou bludiště...
A opět ten komín...
Ten válec je ocelový. Tak jak je možné, že ho ještě nikdo neukradl?
Sluníčko svítí na... Na to co už dlouho požírají Časožrouti.
Tohle není po požáru. Tohle umí čas...
Někdo tady zapomněl hlavu... Nebo její pokrývku...

 

Děkuji Michalu Šímovi za poskytnutí fotografií, které jsem si dovolil doplnit svými popisky. A všem návštěvníkům industriální památky "Dolní oblast Vítkovice" bych chtěl připomenout, že k této oblasti kdysi patřila i tato továrna. Továrna, která se nedílně podílela na funkčnosti celé vítkovické hutní prvovýroby, ale na kterou se nějak zapomenulo. A zatímco se z vysokých pecí stalo nové centrum ostravského života, tak se z aglomerace život definitivně vytratil. 

I když tak definitivní to není, náletové dřeviny a nějaká ta srna či zajíc to tam teď vesele obývají. Přeji všem hezký den.

Autor: Pavel Nitka | čtvrtek 29.12.2016 14:54 | karma článku: 26,56 | přečteno: 939x
  • Další články autora

Pavel Nitka

Není klaun jako klaun, aneb Jak jsem přišel ke strachu z klaunů

Psal se rok 1977 a v našem městečku zakotvil malý cirkus. Bohužel pro mně... Netušil jsem, že ve mně propukne coulrofobie.

20.4.2024 v 21:05 | Karma: 12,83 | Přečteno: 328x | Diskuse| Ostatní

Pavel Nitka

Jaký to je milý dědeček aneb Stářím moudrost nezískáš...

Vždyť určitě celý život pracoval, staral se o své blízké, jedl jen kvalitní potraviny a nikdy na veřejnosti nemluvil sprostě. Dokonce i mouchám vyrobil ve své dílně krmítko...

18.3.2024 v 19:20 | Karma: 14,40 | Přečteno: 613x | Diskuse| Ostatní

Pavel Nitka

Jak jsem potkal samomluvce

A nejen já, určitě jste ho potkali i vy. Sedí sám někde na zastávce a mluví. A někdy i trochu křičí...

18.11.2023 v 17:39 | Karma: 15,13 | Přečteno: 384x | Diskuse| Společnost

Pavel Nitka

Já bych ty roušky zavedl navždy!

A když už, tak absolutně pro všechny, kojence nevyjímaje. Ať si na to ti človíčci zvykají pěkně ze startu...

11.12.2021 v 16:30 | Karma: 24,84 | Přečteno: 776x | Diskuse| Ostatní

Pavel Nitka

K čemu ti lidé vůbec jsou aneb Do fabriky s nimi...

Senátoři škodí, poslanci se perou, novináři lžou, učitelé se válejí doma a meteorologové nám v lednu oznamují, že je zima. A to všechno za naše daně! To se musí změnit...

22.1.2021 v 17:30 | Karma: 30,30 | Přečteno: 1192x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Ředitelem Vojenského zpravodajství by mohl být Bartovský, nahradí Berouna

23. dubna 2024  13:28,  aktualizováno  13:59

Novým ředitelem Vojenského zpravodajství (VZ) by mohl být Petr Bartovský. Kandidáta dnes na...

Zakázky TSK jen vyvoleným. Za manipulaci tendrů soudí 15 lidí a čtyři firmy

23. dubna 2024  13:46

Hlavní líčení v kauze zmanipulovaných zakázek Technické správy komunikací hlavního města Prahy...

Europoslanci prodloužili volný obchod s Ukrajinou, unijní farmáře více ochrání

23. dubna 2024  13:03,  aktualizováno  13:29

Europoslanci schválili prodloužení volného obchodu s Ukrajinou, ovšem s kroky k vyšší ochraně...

Protesty za Gazu zachvacují americké univerzity, policie masivně zatýká

23. dubna 2024  13:27

Kolumbijská univerzita v pondělí kvůli demonstracím zavedla distanční výuku a na nedalekých...

Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat
Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat

Téměř deset miliard korun – tolik jen za loňský rok poslaly pojišťovny lidem za úrazy, závažná onemocnění či úmrtí. Životní pojištění pomohlo za...