Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Kanón, rajón, lampas bum aneb Čelem vzad, někam v bok....

Kdo tam byl, ten to pochopí a kdo tam nebyl? Tomu o tom můžete povídat i celé hodiny a on to stejně nepozře tak, jak byste chtěli. Ale to vůbec nevadí...

Připadá mi to neskutečné, ale včera uplynulo čtvrtstoletí ode dne, kdy jsem nastoupil k plnění své nejčestnější vlastenecké povinnost. Včera tomu bylo pětadvacet let ode dne, kdy jsem se poprvé oholil ne proto abych se líbil holkám, ale proto abych ochránil stát před imperialistickou hrozbou, která na nás číhala pár metrů za Rozvadovem.

A konečně jsem se naučil skládat prádlo do komínků, leštit parkety kombajnem a lepit borovou kůru na kmen lípy jen proto, aby nás případný západoněmecký agent (koukajíc přes plot kasáren) nepomluvil, že máme v kasárnách bordel...

Ten den se prostě nezapomíná. Měl jsem sice neskutečné množství informací, třeba od od kamarádů, kteří to už měli za sebou. Nebo od táty, který se na vojně taky pár (dvacet čtyři) měsíců zdržel. Ale taky z dobových médií, jako byl třeba kulturně umělecký čtrnáctideník pro vojáky a širokou veřejnost „Československý voják“ či deník „Obrana lidu“. A něco jsem taky znal ze seriálu „Chlapci a chlapi.“ Přesto jsem netušil, do čeho vlastně jdu!

Samozřejmě nesmím zapomenout na televizní magazín „Azimut“, který nám brancům taky ukazoval krásy vojenského života, ale všechny ty informace se nějak různily, neřkuli odporovaly si. A tak nezbylo nic jiného, než si to vyzkoušet na vlastní kůži. Psal se pátý duben roku 1989 a já narukoval.

Jestli mne v ten den něco uklidňovalo, tak to bylo právě poslední číslo časopisu „Československý voják“, vlastně jeho poslední dvojstránka plná inzerátů. Množství životem zklamaných šestnáctiletých děvčat, které touží poznat vojáka mi vyrazilo dech! Vždyť já se obléknu do uniformy a holky po mě samy začnou metat podprsenky! Jak krásná představa pro osmnáctiletého odvedence...

Nestalo se. Cokoliv o čem psal onen časopis či orgán Ministerstva národní obrany „Obrana lidu“ se projevilo jako kravina. Ale byl bych blázen (nebo spíše debil), kdybych to nečekal. Oni ti kamarádi měli pravdu...

Nastala ta nejbláznivější část mého života. Nastala doba, kdy jsem musel poslouchat ty nejbláznivější rozkazy a musel jsem předstírat, že je chápu. Ale, a to musím přiznat, taky rozkazy které byly opravdu smysluplné...

Byl totiž velký rozdíl mezi rozkazem velitele roty, který chtěl dvakrát denně vyleštit parkety na ubikaci mužstva či rozkazem velitele praporu, který chtěl po vojínovi ať se během deseti minut naučí práci s kosou a pokosí hektarový pozemek, nebo rozkazem technického náčelníka praporu, který chtěl (a věděl proč) abychom se profesionálně starali o tanky. Technika, kterou nám lid (a později stát) svěřil, si totiž určitou profesionální péči zasloužila. A nikdo z nás proti tomu zase tak moc neremcal.

Je to už čtvrt století, přesně tolik kolik uběhlo od konce druhé světové války, do doby mého narození. Někdy mi to připadá jako neskutečně dlouhá doba a někdy (třeba právě dnes) mi to připadá, jako by to bylo včera. Jen ty komínky mi už tak moc nejdou... A v těch dnešních hodnostních označeních se už taky nevyznám. Ale oškrábat brambor příborovým nožem ještě umím! Přeji hezký den.

 

P.S. Omlouvám se panu doktoru Jahelkovi, že jsem použil refrén jeho písničky k části nadpisu svého blogu, ale on mi jistě odpustí... A ostatním se omlouvám za zbytečný článek, ale když mě to tak baví...

 

Autor: Pavel Nitka | neděle 6.4.2014 17:30 | karma článku: 21,31 | přečteno: 1219x
  • Další články autora

Pavel Nitka

Není klaun jako klaun, aneb Jak jsem přišel ke strachu z klaunů

Psal se rok 1977 a v našem městečku zakotvil malý cirkus. Bohužel pro mně... Netušil jsem, že ve mně propukne coulrofobie.

20.4.2024 v 21:05 | Karma: 12,85 | Přečteno: 333x | Diskuse| Ostatní

Pavel Nitka

Jaký to je milý dědeček aneb Stářím moudrost nezískáš...

Vždyť určitě celý život pracoval, staral se o své blízké, jedl jen kvalitní potraviny a nikdy na veřejnosti nemluvil sprostě. Dokonce i mouchám vyrobil ve své dílně krmítko...

18.3.2024 v 19:20 | Karma: 14,40 | Přečteno: 613x | Diskuse| Ostatní

Pavel Nitka

Jak jsem potkal samomluvce

A nejen já, určitě jste ho potkali i vy. Sedí sám někde na zastávce a mluví. A někdy i trochu křičí...

18.11.2023 v 17:39 | Karma: 15,13 | Přečteno: 384x | Diskuse| Společnost

Pavel Nitka

Já bych ty roušky zavedl navždy!

A když už, tak absolutně pro všechny, kojence nevyjímaje. Ať si na to ti človíčci zvykají pěkně ze startu...

11.12.2021 v 16:30 | Karma: 24,84 | Přečteno: 777x | Diskuse| Ostatní

Pavel Nitka

K čemu ti lidé vůbec jsou aneb Do fabriky s nimi...

Senátoři škodí, poslanci se perou, novináři lžou, učitelé se válejí doma a meteorologové nám v lednu oznamují, že je zima. A to všechno za naše daně! To se musí změnit...

22.1.2021 v 17:30 | Karma: 30,30 | Přečteno: 1192x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Biden nečekaně kývl na předvolební debatu. Kdykoli kdekoli, říká Trump

26. dubna 2024  22:27

Americký prezident Joe Biden se v pátek nechal slyšet, že by chtěl do debaty se svým předchůdcem...

USA mění systém pomoci Ukrajině: už ne sklad, ale zbraně přímo ze zbrojovek

26. dubna 2024  21:30

USA chystají dosud největší balík vojenské pomoci Ukrajině v přepočtu za více než 140 miliard...

VIDEO: Kdo nejlíp vříská? Soutěž v imitaci racků vyhrál malý chlapec

26. dubna 2024  20:36

Devítiletý Cooper Wallace z britského Chesterfieldu v neděli vyhrál čtvrté mistrovství Evropy v...

Ukrajinci se snaží před bojem utéct do Rumunska, v řece mnozí najdou smrt

26. dubna 2024  20:26

Tisíce Ukrajinců se od počátku ruské invaze pokusily překonat řeku Tisu na hranici s Rumunskem ve...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!