Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Jak jsem poznal pohostinnost aneb Můj výlet do vysokých skal...

Víte, jak si poslechnout za pár minut více nadávek, než v diskusích pod články na iDnesu? Tak čtěte dále... Ale nepokoušejte se to napodobovat...

Psal se rok 1994, já byl už dva roky šťastně v chomoutu, mému synovi už táhlo na druhý rok a já se rozhodl, že své manželce představím svůj nejoblíbenější kraj... Vysoké Tatry! Díky inzerátu jsem sehnal kvalitní ubytování v jedné vilce v Popradu, o kluka se postarala babička a my mohli vyrazit...

Ve směnárně jsem velmi výhodně zakoupil slovenskou měnu (tehdy to byly opravdové Koruny) a v nádražní pokladně jsem si poprvé v životě pořídil mezinárodní jízdenku (i když jsem cestoval někam, kde jsem už mnohokrát byl). V předvečer cesty jsme nasmažili hromadu řízků na cestu a jelo se... Ve vlaku to probíhalo docela v pohodě, na svá místa (pojištěna místenkou) jsme se dostali už v Karviné, což je teprve třetí stanice od našeho nástupu, celníci nedělali žádné problémy a do Popradu náš expres dorazil bez zpoždění...
Dokonce i v Popradu vše proběhlo bez problémů, naši domácí na nás už čekali a cena ubytování se vůbec nelíšila od ceny v inzerátu propagované! Vždyť co více jsem si mohl přát... Týden krásné dovolené mohl začít.
A taky jsem si ten týden krásné dovolene řádně naplánoval... Návštěva krásného podtatranského města Kežmarok (byl jsem tam na vojně a tak to bylo opravdu nutné), jeden výlet na Starý Smokovec, jeden výlet kousek za Hrebienok a jednu celodenní tůru po taranských dolinách! To bylo na mou ženu až až a tak to opravdu stačilo! A ono to opravdu vycházelo...
V Kežmarku jsme si prohlédli kasárna a moc dobře se najedli v místní Formanské krčmě, na Starý Smokovec jsme došli pěšky v třicetistupňovém vedru a Hrebienok? Tam jsme vyjeli pozemní lanovkou a k vodopádu jsme došli v sandálech.... Vše fungovalo až do doby, kdy došlo na ten celodenní výlet... Vyrazili jsme do opravdových hor.
Trasu jsem naplánoval velmi systematicky, zjistil jsem veškeré spoje z Popradu do Smokovce a zpátky a rozhodl jsem se, že ukážu své drahé polovičce Malou Studenou dolinu a v ní krásnou Teryho chatu. A potom se uvidí... A vidělo se!
K Teryho chatě jsme se opravdu vyšplhali a nafotili tam krásné snímky nás dvou v kraťasech na sněhu.... Na začátku července tam byl stále sníh a teplota byla velmi příjemná. Na to jak jsme byli oblečeni...
Jenže potom jsm přišel na opravdu šílený nápad! Přece se nebudeme vracet zpátky cestou, kterou jsme přišli! Vždyť hory skrývají spoustu krásných místa má žena si je zaslouží vidět! Vezmeme to přes Příčné sedlo do Velké Studené doliny, na Zbojnické chatě polkneme čaj se slivovicí a na Hrebienok se prostě vrátíme jinudy! Ó jak geniální...
Priečné sedlo 2352 mnm:
Velmi těžká túra a technicky značně náročná. Obtížný je zejména úsek s prudkým stoupáním na Priečne sedlo. Tento úsek je zajištěn dlouhými řetězy, a proto je z bezpečnostních důvodů povoleno procházet pouze ve směru z Malé do Veľké Studené doliny! Tolik internet....
Nedovedete si představit hrůzu v očích mé ženy ve chvíli, kdy viděla ten svah opatřený řetězy! Nebo v půli cesty, kdy bezradně visela na kousku rezavého kovu nad neskutečně hlubokou propastí! A co teprve, když si kousek pod vrcholem (vím, sedlo není vrchol, ale jak jinak to nazvat) zvrtla kotník a dosti blbě se jí na té skále našlapovalo... A už jsme u těch nadávek! Co já si jenom vyslechl! A co teprve na vrcholu, když zjistila, že bude muset po těch řetězech ještě i zeslést!
Co se mi v té chvíli honilo hlavou? Kde asi přistane ten vrtulník, který nás zachrání? A kolik to bude stát? A jak ten vrtulník vlastně zavolám? Jak se asi bude spát někde na skále? No hrůza...
Dopadlo to dobře... Na Hrebienku jsme stihli poslední lanovku, ve Smokovci poslední vlak a.... Má v té době těhotná žena (to jsme tak nějak nevěděli) se dostala do bezpečí... A tady už jsem u té pohostinnosti!
Naše paní domácí na nás už čekala. Rozpálený gril, naložené steaky, čerstvá rajčátka, nakrájený domácí sýr, pivo a vychlazená borovička... Byla neskutečně ráda, že jsme zpátky a připravila nám hotové posvícení! A to nebylo zdaleka všechno... Vždyť ona se o nás po celou dobu našeho pobytu starala jako o vlastní a vykrmovala nás, jako majitelka perníkové chaloupky Jeníčka a Mařenku!  A na konci dovolené jsme se dozvěděli proč...
Její dcera byla v roce 1990 na vojenské přísaze svého chlapce (později už manžela) v Bohumíně. V noci jí ujel poslední vlak a tak se rozhodla přenocovat na bohumínském nádraží.... Všimla si jí tam nějaká paní (snad servírka v nádražní restauraci) a nabídla jí, aby přespala u ní doma. Dala jí večeři, nechala přespat, ráno jí dala snídani a ješte ji doprovodila na vlak
. A naše domácí se rozhodla, že to vrátí! A když zjistila, že Bohumín je ve stejném kraji odkud pocházíme i my, bylo rozhodnuto! Nic nám nepomohlo přesvědčování oné paní, že my s tím nemáme nic společného, prostě jsme byli odměněni! Odměněni krásným týdnem, za který tak trochu vděčíme i té neznámé paní z Bohumína... Přeji hezký večer.

Autor: Pavel Nitka | čtvrtek 17.1.2013 18:33 | karma článku: 21,57 | přečteno: 954x
  • Další články autora

Pavel Nitka

Není klaun jako klaun, aneb Jak jsem přišel ke strachu z klaunů

Psal se rok 1977 a v našem městečku zakotvil malý cirkus. Bohužel pro mně... Netušil jsem, že ve mně propukne coulrofobie.

20.4.2024 v 21:05 | Karma: 12,85 | Přečteno: 333x | Diskuse| Ostatní

Pavel Nitka

Jaký to je milý dědeček aneb Stářím moudrost nezískáš...

Vždyť určitě celý život pracoval, staral se o své blízké, jedl jen kvalitní potraviny a nikdy na veřejnosti nemluvil sprostě. Dokonce i mouchám vyrobil ve své dílně krmítko...

18.3.2024 v 19:20 | Karma: 14,40 | Přečteno: 613x | Diskuse| Ostatní

Pavel Nitka

Jak jsem potkal samomluvce

A nejen já, určitě jste ho potkali i vy. Sedí sám někde na zastávce a mluví. A někdy i trochu křičí...

18.11.2023 v 17:39 | Karma: 15,13 | Přečteno: 384x | Diskuse| Společnost

Pavel Nitka

Já bych ty roušky zavedl navždy!

A když už, tak absolutně pro všechny, kojence nevyjímaje. Ať si na to ti človíčci zvykají pěkně ze startu...

11.12.2021 v 16:30 | Karma: 24,84 | Přečteno: 777x | Diskuse| Ostatní

Pavel Nitka

K čemu ti lidé vůbec jsou aneb Do fabriky s nimi...

Senátoři škodí, poslanci se perou, novináři lžou, učitelé se válejí doma a meteorologové nám v lednu oznamují, že je zima. A to všechno za naše daně! To se musí změnit...

22.1.2021 v 17:30 | Karma: 30,30 | Přečteno: 1192x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Má přejít česká ekonomika na válečný režim? Doba míru je pryč, říká Pojar

27. dubna 2024

Vysíláme Britský premiér Rishi Sunak nedávno oznámil, že jeho vláda uvede zbrojní průmysl do válečného...

Každý druhý učitel v Německu zažívá ve třídách násilí. Brutalita na školách roste

27. dubna 2024

Premium Německý učitel se stává docela riskantní profesí. Násilí se stává stále běžnější částí vyučování a...

Biden nečekaně kývl na předvolební debatu. Kdykoli kdekoli, říká Trump

26. dubna 2024  22:27

Americký prezident Joe Biden se v pátek nechal slyšet, že by chtěl do debaty se svým předchůdcem...

USA mění systém pomoci Ukrajině: už ne sklad, ale zbraně přímo ze zbrojovek

26. dubna 2024  21:30

USA chystají dosud největší balík vojenské pomoci Ukrajině v přepočtu za více než 140 miliard...