Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Na značky! aneb Mé čtyři spartakiády....

A ještě jednou aneb... Jak jsem cvičil i necvičil a co všechno jsem při tom zažil.

Spartakiáda byla hromadným veřejným tělovýchovným vystoupením. Tradice spartakiád navazovala na politicky nežádoucí sokolské slety a vrcholila na strahovském stadionu, který byl pro sokolské slety původně postaven. Tolik encyklopedie...

I já jsem nějakou tu spartakiádu zažil. Vlastně hned čtyři! A přitom jich mělo být hned pět, ale znáte to! Člověk míní, okolnosti mění...

Narodil jsem se v červnu roku tisíci devítistého sedmdesátého... V tom roce se měla konat třetí spartakiáda, ale jelikož panovaly obavy z protestů proti okupaci, tak z toho poněkud sešlo... A já přišel o první spartakiádu.

1975

V roce, kdy Ježíš Kristus oslavil své tisící devítisté sedmdesáté páté narozeniny, se už spartakiáda konala. Jenže i kdyby jste mne rozřezali... vůbec si na ni nepamatuji!

1980

A tak první povel: „Na značky!“ jsem zažil až v roce 1980. Končil jsem studium čtvrté třídy Základní školy a nic jsem neuměl lépe, než najít na našem hřišti tu svou značku! Spolu se svými spolužáky jsem nacvičil skladbu pro mladší žáky a byl jsem pyšný na to, že jsem to zvládl!

Cvičili jsme se žlutými kruhy a tyto krásné tělocvičné pomůcky, nás provázely na každém kroku! Originální kruhy byly plastové, ale jelikož už tehdy byl rozpočet dosti napnutý, museli jsme si kruhy vyrobit z překližky či tvrdého papíru. Taky dresy nebyly originální... Krásné zelené trenýrky a zelenobílá trička dostali jen ti vyvolení a my cvičili v klasickém úboru... Červené trenýrky a bílé tričko!

Učitelé tělocviku měli jasno! Kdo bude cvičit na okrskové spartakiádě ve Studénce (ten dostal i dres a originální kruhy) dostane jedničku, kdo bude cvičit pouze na městské spartakiádě dostane dvojku a ostatní (kopyta) dostanou trojku. Já byl to kopyto! Jenže.... Můj kamarád si den před okrskovou spartakiádou zlomil nohu (nebo ruku?) a hledal se náhradník! Vyfasoval jsem dres, kruhy, značku a jedničku z tělocviku....

1985

To byla krásná spartakiáda! Cvičit jsem nemohl, protože jsem v průběhu nácviku přešel ze Základní školy na školu střední a nestihl bych tudíž natrénovat nástup na značku! Přesto jsem se zúčastnil... Na vítkovickém stadiónu (ano to je ten, co na něm tak rád běhá Usain Bolt) jsem nastoupil jako praporečník! Otevíral jsem bránu borců!

A hlavně jsem sledoval starší žákyně! Ty nádherné trikoty... Červenobíle oděná děvčata byla snad všude! Bylo jim třináct až čtrnáct let a byla nádherná! Na to se nezapomíná... Nácviky této spartakiády se staly mým koníčkem. Od té doby nedám na Poupata Michala Davida dopustit! Co z toho, že většina těch Poupat letos oslaví čtyřicítku...

1990

Spartakiáda která se nějak nekonala... Vlastně konala, ale nikdo si toho nevšiml. Měl to být vrchol mé tělovýchovné činnosti, vrchol mého spartakiádního života, neboť skladby pro obtloustlé fotry (kam jsem se chystal přestoupit) se na spartakiádách nekonaly. Byl jsem na vojně a náš útvar byl vybrán k nácviku neuvěřitelně těžké skladby, která měla být (jako vždy) vrcholem celé té strahovské šarády!

Poprvé se měli vojáci předvést s nářadím! Dostali jsme trampolíny a začalo vyřazování. Nejprve vypadli vojáci s nevhodným tetováním (začalo hromadné tetování, při kterém bylo každému jedno co si na své tělo nechá nenávratně namalovat), potom vypadli vojáci se špatnou kůží (neopálili se při povinném opalování) a nakonec vypadli ti, kteří si při prvním kontaktu s trampolínou polámali nějaký ten úd... Tím myslím ruku či nohu!

Tímto náročným sítem jsem kupodivu prošel a už jsem se těšil na Strahov! Budeme stavět stanová městečka, budeme nacvičovat na spartakiádním stadionu, budeme oblbovat dorostenky (bývalá Poupata), budeme uklízet Prahu, budeme bourat stanová městečka a.... A nebudeme jezdit tankem, nebudeme se plazit v blátě a nebudeme poslouchat pitomé kecy mjr. Pákozdyho! (To si netušil, že o tobě někdy napíšu... že?)

Jenže to nějak nevyšlo... Spartakiáda byla uznána za nevhodnou zábavu, trampolíny byly rozdány dětem (nebo někomu jinému?), cvičitelé se rozprchli do fitcenter a já se dále plížil v bahně tankového cvičiště. Naštěstí jsem si nenechal vytetovat na rameno nějakou kravinu!

Spartakiádám dávno odzvonilo a je to asi dobře. Sokolské slety se vrátily a to je asi taky dobře... Jenže! Už to není to co to bývalo. Už tam necvičí Poupata! Ale to je možná taky dobře. Dnes už by mne totiž mohli obvinit i z pedofilie... Přeji hezký den.

Autor: Pavel Nitka | pondělí 13.6.2011 16:46 | karma článku: 18,41 | přečteno: 3857x
  • Další články autora

Pavel Nitka

Není klaun jako klaun, aneb Jak jsem přišel ke strachu z klaunů

Psal se rok 1977 a v našem městečku zakotvil malý cirkus. Bohužel pro mně... Netušil jsem, že ve mně propukne coulrofobie.

20.4.2024 v 21:05 | Karma: 12,84 | Přečteno: 330x | Diskuse| Ostatní

Pavel Nitka

Jaký to je milý dědeček aneb Stářím moudrost nezískáš...

Vždyť určitě celý život pracoval, staral se o své blízké, jedl jen kvalitní potraviny a nikdy na veřejnosti nemluvil sprostě. Dokonce i mouchám vyrobil ve své dílně krmítko...

18.3.2024 v 19:20 | Karma: 14,40 | Přečteno: 613x | Diskuse| Ostatní

Pavel Nitka

Jak jsem potkal samomluvce

A nejen já, určitě jste ho potkali i vy. Sedí sám někde na zastávce a mluví. A někdy i trochu křičí...

18.11.2023 v 17:39 | Karma: 15,13 | Přečteno: 384x | Diskuse| Společnost

Pavel Nitka

Já bych ty roušky zavedl navždy!

A když už, tak absolutně pro všechny, kojence nevyjímaje. Ať si na to ti človíčci zvykají pěkně ze startu...

11.12.2021 v 16:30 | Karma: 24,84 | Přečteno: 776x | Diskuse| Ostatní

Pavel Nitka

K čemu ti lidé vůbec jsou aneb Do fabriky s nimi...

Senátoři škodí, poslanci se perou, novináři lžou, učitelé se válejí doma a meteorologové nám v lednu oznamují, že je zima. A to všechno za naše daně! To se musí změnit...

22.1.2021 v 17:30 | Karma: 30,30 | Přečteno: 1192x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

OBRAZEM: Jako kolonie na Marsu. Prach ze Sahary zbarvil Athény do oranžova

24. dubna 2024  12:07

Obloha nad jižním Řeckem se zbarvila do oranžova. Akropoli a další athénské památky zahalila v...

Policie rozbila gang falešných bankéřů. Volali z Ukrajiny, obrali stovky důvěřivců

24. dubna 2024  12:03

Královéhradečtí policisté rozkryli organizovanou skupinu, která má na svědomí podvody tzv....

Nové centrum pomůže rodinám se vzácným onemocněním. Inspirace přišla z Norska

24. dubna 2024  11:45

Psychologickou a sociální podporu nabízí pacientům se vzácným onemocněním a jejich rodinám první...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...