Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Normovaná tvář aneb Jak jsem dýchal - nedýchal....

Jaké to asi je býti jednovaječným dvojčetem? Jaké to asi je, když se po světě pohybuje člověk s naprosto stejným ksichtem, jako máte vy?

Pro mnoho lidí je to zvláštní představa... Někam přijdu a se mnou přijde mé druhé já! Někdo, kdo vypadá naprosto stejně! A pro většinu z nich zůstane jen u těch představ...

Ale někomu se to přece jenom podaří! A vůbec k tomu nepotřebuje své jednovaječné dvojčátko... Stačí, když jim k tomu pomůže nějaká organizace. Někomu k tomu třeba pomohla ČSLA! A já se mohu pochlubit, že jsem jeden z těch šťastných!

Armáda si vždy libovala v tom, že vše bude jako ze škatulky, vše bude řádně zarovnané, vše bude perfektně uklizené a vše bude perfektně zorganizované! A tak se všechny kasárenské pokoje podobaly jako vejce vejci, pořadový krok vojáků byl naplánován do posledního detailu a teplota vody ve vojenských sprchách se nelišila ani o desetinu Kelvina... Bylo to něco okolo patnácti stupňů nad bodem tání ledu.

Ale to nebylo všechno! Když už musí býti všechno stejné, proč by nemohli býti stejní i samotní vojáci? Uniformou to začne (což je vcelku pochopitelné), hladce oholenou tváří a perfektním sestřihem pokračuje a normovaným ksichtem končí...

Je to sen všech generálů! Představa tankového pluku složeného z jednovaječných pětisetterčat, musí v každém z nich vyvolávat stejné pocity, jaké vyvolává prázdná peněženka daňového poplatníka u současného ministra financí! Jenže jak to udělat?

Naštěstí se v té první velké válce, té co následovala po nepovedeném výletu Františka Ferdinanda Karla Ludvíka Maria arcivévody Rakouského – ďEste do Sarajeva, začaly používat bojové plyny! A s bojovými plyny se objevily i protiplynové masky.

Protiplynová maska! To je ten recept na normovanou tvář moderního vojáka! Stačí zadat ten správný rozkaz a všichni budou stejní.

Před svým nástupem vojenské prezenční služby jsem se s protiplynovou maskou seznámil už ve škole. V hodinách branné výchovy jsme byli systematicky připravování na zákeřný útok zlých imperialistů a jelikož vojenské sklady kapitalistických armád překypovaly yperitem, sarinem či stlačeným sirovodíkem, bylo třeba nás vycvičit v nasazování masky. Nejdříve nám soudružka učitelka změřila speciálními kleštěmi nos a potom jsme vyfasovali osobní ochranou pomůcku.

Ale tady se ještě normovaná tvář nekonala. Někdo měl chobot, někdo chobot neměl, někdo dostal masku bez filtru (což jsem dodnes nepochopil) a někdo měl při měření tak velký frňák, že na něj žádná maska nezbyla. Ale na vojně to bylo úplně jinak!

Tam jsem dostal svou OM 10 hned při nástupu a v následujících pěti měsících jsem ji sundával jen při holení a odběru stravy. Velení poddůstojnické školy v Kežmarku si totiž libovalo ve stejných tvářích vojáků a jiný ksicht, než ten gumový, byl nežádoucí!

A tak jsem se v masce plazil (vlastně pohyboval plížením – plazením) v trávě, po štěrku či po asfaltu, v masce jsem běhal okolo útvarového nástupiště (buzeráku), v masce jsem drhnul podlahu, v masce jsem sledoval nádherné tatranské štíty, v masce jsem se i potápěl... Skoro jsem neznal pravé obličeje svých spolubojovníků, stejně jako oni neznali ten můj. Všichni jsme byli stejní!

Kdo to nezažil nepochopí jaký to je pocit, když pohled na kamaráda je stejný, jako pohled do zrcadla! Nepochopí, že člověk s gumovým obličejem, obklopený desítkami stejných ksichtů přestane uvažovat nad tím, jaké by to bylo míti dvojče... Svět naštěstí není jen armáda a lidské obličeje nejsou normovány! A doufám, že nikdy normovány nebudou a ochranné protiplynové masky nebudou nikdy potřebné. Přeji hezký zbytek víkendu.

 

 

 

 

Autor: Pavel Nitka | neděle 20.3.2011 0:23 | karma článku: 13,93 | přečteno: 1326x
  • Další články autora

Pavel Nitka

Není klaun jako klaun, aneb Jak jsem přišel ke strachu z klaunů

Psal se rok 1977 a v našem městečku zakotvil malý cirkus. Bohužel pro mně... Netušil jsem, že ve mně propukne coulrofobie.

20.4.2024 v 21:05 | Karma: 12,85 | Přečteno: 333x | Diskuse| Ostatní

Pavel Nitka

Jaký to je milý dědeček aneb Stářím moudrost nezískáš...

Vždyť určitě celý život pracoval, staral se o své blízké, jedl jen kvalitní potraviny a nikdy na veřejnosti nemluvil sprostě. Dokonce i mouchám vyrobil ve své dílně krmítko...

18.3.2024 v 19:20 | Karma: 14,40 | Přečteno: 613x | Diskuse| Ostatní

Pavel Nitka

Jak jsem potkal samomluvce

A nejen já, určitě jste ho potkali i vy. Sedí sám někde na zastávce a mluví. A někdy i trochu křičí...

18.11.2023 v 17:39 | Karma: 15,13 | Přečteno: 384x | Diskuse| Společnost

Pavel Nitka

Já bych ty roušky zavedl navždy!

A když už, tak absolutně pro všechny, kojence nevyjímaje. Ať si na to ti človíčci zvykají pěkně ze startu...

11.12.2021 v 16:30 | Karma: 24,84 | Přečteno: 777x | Diskuse| Ostatní

Pavel Nitka

K čemu ti lidé vůbec jsou aneb Do fabriky s nimi...

Senátoři škodí, poslanci se perou, novináři lžou, učitelé se válejí doma a meteorologové nám v lednu oznamují, že je zima. A to všechno za naše daně! To se musí změnit...

22.1.2021 v 17:30 | Karma: 30,30 | Přečteno: 1192x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

„Smrt režimu.“ Za nápis si má nezletilá ruská studentka odpykat 3,5 roku

26. dubna 2024  6:20

Ruský vojenský soud odsoudil žákyni desáté třídy, sedmnáctiletou Ljubov Lizunovovou ke 3,5 roku...

Zavolíme! Kandidáti do eurovoleb se utkají v debatě vysílané i studentům škol

26. dubna 2024  5:42

Šest kandidátů pro volby do Evropského parlamentu přijalo účast v debatě Zavolíme!, která bude...

Další případ zpožděné dodávky zbraní. Česká firma se soudí na Ukrajině

26. dubna 2024

Premium Vztahy mezi Českem a Ukrajinou nejsou vždycky idylické. Svědčí o tom soudní spor, na který narazila...

Světlušky mění válčení ve městech. Nové drony snížily počet padlých Izraelců

26. dubna 2024

Premium Jen několik decimetrů velký přístroj může znamenat revoluci městské války: minivrtulník, který...

Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?
Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?

Díky své všestrannosti se rýže LAGRIS už dlouho stávají nedílnou součástí mnoha pokrmů z celého světa. Bez ohledu na to, zda se používají k...